پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251453
قرباني در راه خدا پيش از آن‏که جنبه توحيدي داشته باشد جنبه‏هاي ارزش‏هاي اجتماعي دارد
تاریخ انتشار : 1401/04/17 14:03:04
نمایش : 758
امام‌جمعه فارسان گفت: اين پدر توحيد و بت‏شکن جهان به ما و همه انسان‏ها آموخت که قرباني در راه خدا پيش از آن‏که جنبه توحيدي و عبادي داشته باشد جنبه‏هاي سياسي و ارزش‏هاي اجتماعي دارد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حجت‌الاسلام محسن ملک پور در خطبه‌هاي نماز جمعه شهر فارسان گفت: اهل تقوا صبورند و از حق در همه حال دفاع مي‌کنند و به‌حق توصيه دارند. بحث ما راجع به تواصي به‌حق بود که به مواردي از حق در قرآن کريم اشاره شد.
 
وي افزود: حتماً فراموش نکرده‌ايد که در سوره مبارکه اول به ايمان و بعد به عمل صالح اشاره کرد و ما اين سؤال را مطرح کرديم که بااينکه تواصي به‌حق و صبر خودشان از اعمال صالح هستند چرا دوباره به‌صورت جدا از مؤمنين خواسته‌شده که به‌حق سفارش کنند؛ که عرض شد، براي برجسته‌سازي و توجه بيشتر دادن، اين‌گونه بيان‌شده و کمي هم جواب اين سؤال را دادم که تواصوا بالحق يعني چه و عرض کردم به معناي ملازمت و همراهي داشتن با حق است در همه امور.
 
امام‌جمعه فارسان به نهم ذي‌الحجه روز عرفه اشاره داشت و گفت: فردا نهم ذي‌الحجه روز عرفه، روز نيايش است، بهترين کار در اين روز چه در عرفات باشيم يا در هرجايي دنيا، دعاست، دعاي روز عرفه مثل شب قدر بر زندگي ما تأثير مستقيم دارد، از بهترين دعاها هم دعاي عرفه خود مولايمان حسين‌ابن‌علي ابن ابيطالب است، با فرازهاي نوراني و بلندي که دارد انسان تا رسيدن به عرفان عرفه بالا مي‌برد، اين دعا را بايد با دقت و با توجه بخوانيم.
 
وي تصريح کرد: يکشنبه 19 تيرماه مصادف با ۱۰ ذي‌حجه عيد قربان است به همه عزيزان اين روز را پيشاپيش تبريک عرض مي‌کنم. عيد قربان، روز اثبات عشق و تسليم است. روزي که انسان با تمام هستي‌اش اعلام مي‌کند در برابر معشوق، هيچ است؛ و همه‏چيز را فداي او مي‏کند.
 
وي بيان داشت: اساساً حکمت انجام قرباني، قرب به خداست و به دست آوردن تقوا؛ و با همين تقوا که روح عمل است قرباني پذيرفته مي‌شود و تقوا به دست نمي‌آيد مگر با سربريدن انانيت. در عيد قربان بايد تسليم کامل و بدون چون چرا بودن در مقابل مولا را نشان داد.
 
وي اظهار داشت: البته درس بزرگي که از حضرت ابراهيم مي‌گيريم و خيلي مهم است همان است که حضرت امام (ره) فرمودند. اين درس از همه درس‌هاي عبوديت و بندگي بلندتر و مهم‌تر است. فرمودند: اين پدر توحيد و بت‏شکن جهان به ما و همه انسان‏ها آموخت که قرباني در راه خدا پيش از آن‏که جنبه توحيدي و عبادي داشته باشد جنبه‏هاي سياسي و ارزش‏هاي اجتماعي دارد. (ديدگاه را دقت بفرماييد. اين ديدگاه يک تربيت‌شده مکتب اهل‌بيت است) به ما و همه انسان‏ها آموخت که عزيزترين ثمره حيات خود را در راه خدا بدهيد و عيد بگيريد. خود و عزيزان خود را فدا کنيد و دين خدا را و عدل الهي را برپا نماييد. اين ديدگاه سياسي است که مهم و ظريف است.
 
وي افزود: مصداق اين بيان سيره اهل‌بيت عليهم‌السلام است که اين حرف از آن سيره گرفته‌شده. حسين عليه‌السلام که اين روزها در مکه مکرمه است و روز هشتم به‌طرف مناي خود، کربلاي عشق حرکت مي‌کند بهترين مصداق است که در ره جانان بايد از همه‌چيز گذشت و در همين مسير حرکت بود که در يکي از منازل روز نهم ذي‌حجه خبر شهادت  نماينده‌اش، مسلم  بن  عقيل  را که در کوفه ناجوانمردانه اين شخصيت بزرگوار را که بايد در فرصتي فضائلش را بيان کنم به شهادت رسانده بودند دادند. خداي تعالي همه ما را از مواليان اهل‌بيت قرار دهد.
 
امام‌جمعه فارسان به‌روز حجاب و عفاف هم اشاره داشت و بيان داشت: امروز دشمنان با القاء شبهات و ترويج افکار و عقايد باطل، با انواع ابزار، اين گروه از افراد جامعه که نقش تربيت نسل دارند را مورد تهاجم فرهنگي خود قرار داده‌اند. کساني براي دختران و زنان مسلمان نسخه مي‌پيچند که حداکثر تا ۳۰۰ سال قبل هيچ احترام براي زنان قائل نبودند. اينکه ميگويم ۳۰۰ سال حداکثر است و الا خيلي کمتر از اين است.
 
وي افزود: اسلام آمد و به بانوان کرامت داد، حق رأي داد. تاريخ را بخوانيد بحث بيعت گرفتن پيامبر از بانوان را در مقاطع مختلف که قرآن هم به موردي اشاره مي‌کند؛ اين رأي دادن است. درحالي‌که بخوانيد در تاريخ که آمريکا حق رأي را بعد از جنگ جهاني اول به بانوان آن‌هم سي سال به بالا داد.

انتهاي پيام/590پ
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html